خانه / بازار ایران / همكاری تویوتا و ب ام و در تولید خودروی مشترك
2015-bmw-i8-1-1-2

همكاری تویوتا و ب ام و در تولید خودروی مشترك

یكی از مقامات كمپانی تویوتا اعلام كرده، به زودی یك مدل اسپرت عرضه خواهد شد كه پلت فرم آن روی نسل آتی ب ام و Z4 شكل گرفته و تجربه رانندگی فوق العاده ای را رقم می زند. این اتومبیل، نخستین محصول مشترك كمپانی های مذكور است.

مقامات تویوتا در سال ۲۰۱۳ اقدام به انجام تحقیقات مشترك در خصوص پتانسیل مدل تولیدی و رئوس آن (مواد مصرفی و پیشرانه) كردند. نتیجه این تحقیقات، طراحی یك كوپه جدید بود كه ساختار موتور جلو و دیفرانسیل عقب داشت و از نظر ساختار، همانند نسل فعلی ب ام و Z4 می ماند. در ساخت این كوپه جدید، از همان مواد سبك وزنی كه در تولید مدل های i3 و i8 ب ام و به كار رفته بهره گیری خواهد شد، یعنی به عبارت دیگر، از مقدار زیادی الیاف كربن و آلومینیوم در ساخت بدنه و شاسی آن (كه به وسیله ب ام و طراحی شده)، استفاده به عمل خواهد آمد.

با عنایت به اینكه ساختار این كوپه شباهت زیادی به ب ام و دارد، لذا می توان انتظار داشت قیمت فروش آن نزدیك به مدل Z4 یعنی حدود ۷۰ هزار دلار باشد. چنین قیمت بالایی، ناشی از استفاده از ماده گران الیاف كربن، آن هم به میزان زیاد است، هرچند مقامات داخلی تویوتا و ب ام و توضیح می دهند كه كمپانی ب ام و ، همكاری نزدیكی را با شركت آلمانی SGL برای ابداع تكنولوژی و روشی جهت تولید الیاف كربن آغاز كرده كه در صورت تحقق، هزینه تولید و ساخت چنین موادی را به كمتر از یك پنجم قیمت فعلی آن كاهش می دهد.

حال با توجه به اینكه طراحی و ساخت بدنه و قطعات مدل مورد بحث توسط ب ام و انجام گرفته ، بنابراین نقش كمپانی تویوتا و آورده آن در این خودروی جدید چیست؟ در پاسخ باید گفت، آورده تویوتا، نسل آتی تكنولوژی هیبریدی از نوع Plug-in خواهد بود، یعنی تفسیر و تعبیر جدید و نوآورانه از سیستم های هیبریدی فعلی این شركت : در مدل جدید، به جای باتری، از یك خازن با ظرفیت بالا استفاده به عمل آمده،‌ زیرا گرچه هم خازن و هم باتری می توانند انرژی ذخیره كنند اما سرعت رها كردن انرژی توسط خازن، سریع تر از باتری است.

پیش از این ، نسل نو این خازن ها در واحدهای هیبریدی THS-R مورد استفاده در مسابقات اتومبیلرانی لمان فرانسه و همینطور مدل یاریس هیبریدی Concept R كه سال گذشته در نمایشگاه فرانكفورت رونمایی شد، مورد آزمایش قرار گرفته و ثابت كرده از كارایی بالایی برخوردار است. در مقوله ذخیره سازی انرژی و در اختیار گذاردن آن نیز باید گفت،‌ واحدهای KERS یا سیستم بازیافت انرژی جنبشی كه امروزه در خودروهای فرمولاوان مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان روشی مناسب پیشنهاد شده است. بدین ترتیب، كوپه جدید تویوتا، ‌به لطف بهره گیری از تكنولوژی KERS، هم می تواند بخش قابل توجهی از انرژی را ذخیره كرده و هم از شتاب خوبی برخوردار باشد.

در حال حاضر، نمی توان انتظار داشت كه در این كوپه از پیشرانه ساخت تویوتا استفاده شود اما می توان پیش بینی كرد، مهندسین از سیستم هیبریدی جدید تویوتا در آن بهره بگیرند. همچنین، در كوپه تویوتا در آن بهره بگیرند. همچنین، در كوپه تویوتا و همینطور نسل نو Z4 این امكان كه پیشرانه مورد استفاده آنها دارای حجمی حداكثر معادل ۲ لیتر باشد زیاد است، در عین حال، افزودن سیستم هیبریدی تویوتا به این پیشرانه درون سوز ۲ لیتری، منجر به تولید خودرویی خواهد شد كه هم دارای حداقل آلایندگی بوده و هم شعاع حركتی بالایی دارد. از طرف ب ام و ، عرضه مدل مجهز به توربوشارژر دور از انتظار نیست، گرچه چنین احتمالی در مورد تویوتا ضعیف بوده، زیرا این شركت، در حال حاضر اتومبیل های خود را فقط با پیشرانه تنفس طبیعی عرضه می كند.

این مطلب را دیده اید؟

آیا کارت سوخت برمی‌گردد ؟

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: سامانه کارت هوشمند در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *