خانه / بازار ایران / معیاری برای سنجش كیفیت بنزین
gasoline

معیاری برای سنجش كیفیت بنزین

اخیراً قیمت انواع سوخت های فسیلی در ایالات متحده كاهش پیدا كرده اما هنوز هم برخی خریداران در جستجوی ارزان ترین سوخت هستند و این در حالی است كه اینگونه سوخت ها می توانند باعث آسیب دیدگی پیشرانه خودروها شوند!

امروزه تعداد خودروهای مجهز به تكنولوژی تزریق مستقیم سوخت كم نیست‌، چون مزایای زیست محیطی زیادی داشته و انژكتورهای چند منفذه آنها از دقت بالایی برخوردار هستند، لذا استفاده از سوخت های ارزان قیمت ممكن است با برجای گذاشتن رسوباتی، باعث كاهش راندمان كاری انژكتور ها گردد.

بنا به اظهار یكی از مهندسین مشاور شركت نفتی «شورون» آقای «هورن» چنین رسوباتی از تركیبات مختلف تشكیل می شود. در میان آنها،‌ اولفین ها و دی اولفین ها ،‌ با باندهای شیمیایی دوتایی شكسته شده و تشكیل رسوبات چسبنده را می دهند كه می تواند باعث تغییر جریان عبور هوا در اطراف سوپاپ های ورودی و یا جریان سوخت از انژكتور ها گردد.

آقای «جیم ماسیاس» مدیر تكنولوژی سوخت در كمپانی «شل» نیز اضافه می كند كه چنین رسوبات كربنی، مشتق شده از یكی از ۳۰۰ تركیب به كار رفته در بنزین بوده كه روی سطوح داغ با یكدیگر تركیب شده و اصطلاحاً پلیمریزه می شوند. بنابراین، نظر به اینكه فقط یك مؤلفه وجود ندارد، جلوگیری از ایجاد و یا برطرف كردن آن فرآیندی پیچیده خواهد بود.

اگر به زمانی كه مقررات كنترل آلایندگی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد، یعنی سال های دهه ۱۹۹۰ برگردیم،‌ مشاهده می كنیم كه رسوبات ناشی از ناخالصی های موجود در بنزین ، شروع به ایجاد مشكلاتی برای خودروسازان كرد، به نحوی كه آنها وادار شدند عملكرد پیشرانه های خودروهای خود را برای طی مسافتی معادل ۱۶۰ هزار كیلومتر،‌ گارانتی كنند.

بنابراین، سازمان حفاظت زیست ایالات متحده (EPA) در سال ۱۹۹۵ با استفاده از حداقل افزودنی ها به منظور حفظ كارآیی سوخت موافقت كرد، اما این استاندارد تدوین شده كمتر از میزانی بود كه خودروسازان پیشنهاد داده بودند، لذا بسیاری از آنها اقدام به كاهش قابلیت شویندگی و پاك كنندگی سوخت های خود كردند و بدین ترتیب، شرایط برای مواجهه با استاندارد جدید Tier ll كه در سال ۲۰۰۴ اجباری گردید، دشوارتر شد.

گروهی از خودرو سازان شامل آئودی، ب ام و ، جنرال موتورز، مرسدس بنز، تویوتا و فولكس واگن، پس از لابی و اعمال نفوذ ناموفق در خصوص استانداردهای بالاتر، اقدام به انجام مشاوره با تأمین كنندگان سوخت كرده تا استاندارد بالاتری را به صورت داوطلبانه ایجاد كنند و نام آن را بنزین Top Tier Detergent گذاشتند.

Top Tier  استانداردی در زمینه كارآیی بوده كه طی آن،‌ بر اساس روش های آزمایشی تدوین شده،‌ حداقل های قابل قبول در خصوص رسوبات در سوپاپ ورودی، محفظه احتراق و انژكتورهای سوخت رسان،‌ مشخص می شود. بنابراین، استاندارد تمامی بنزین هایی كه با گریدها (درجه های) مختلف عرضه می شوند، می بایست شرایط لازم را احراز كنند. هزینه انجام آزمایش ها بر عهده تولید كنندگان مواد افزودنی به بنزین بوده و تأمین كنندگان سوخت نیز می بایست سهم مشاركت خود را به صورت سالانه پرداخت نمایند. انجام آزمایش ها، به وسیله آزمایشگاه های ثالث صورت می گیرد.

در اینجا این سوال پیش می آید كه چگونه سوخت های Top Tier توسط شركت های عظیم نفتی مانند شل، تگزاكو، تكرون و یا بی پی تولید می شوند؟ در پاسخ باید گفت، هریك از این شركت ها، از فرمول شیمی آلی كاملاً سری بهره می برند و فقط شركت شورون اعتراف كرده، در ساخت این سوخت ها، از پلی اتر آمین استفاده به عمل می آورد كه البته كمكی به درك موضوع نخواهد كرد!

اما آنچه مهم است اینكه در این سوخت، مولكول ها دارای غشایی بوده كه مواد پاك كننده را به صورت محلول در آن نگهداری كرده تا بدین تربیت، نیتروژن سوخت را از بین ببرند. هنگامی كه ازت یا نیتروژن به میزان كافی به رسوبات می چسبند، از آن جدا می شوند و دیگر به حالت سابق بر نمی گردند. سپس ذرات نیتروژن می توانند به سطوح پاك چسبنده و از تشكیل رسوبات جدید پیشگیری به عمل آورند.

البته چالشی كه در این زمینه وجود دارد این بوده كه انژكتورها باید بتوانند كارآیی خود را در دمای ۴ هزار درجه فارنهایت (۲۲۰۵ درجه سانتی گراد) و یا حتی بیشتر، حفظ كنند. دو كمپانی «شورون» و «شل» ادعا می كنند كه با استفاده از چند باك از بنزین های تولیدی آنها، خریداران می توانند تمامی رسوبات  باقی مانده از مصرف سوخت های دیگر در قسمت های مختلف پیشرانه را از بین ببرند.

در خصوص مواد و محصولاتی كه در بازار وجود داشته و روی آنها قید شده كه قابلیت پاك كنندگی كاربراتور و سیستم سوخت رسانی را دارند،‌ باید گفت كه چنین موادی دارای افزودنی های زیاد بوده و بعضی از تركیبات آنها می توانند با میل لنگ تماس پیدا كنند، در حالی كه هنوز تأثیرات آن روی این قطعه حیاتی، كاملاً شناخته شده نیست! بنابراین اگر به سلامت فنی پیشرانه اتومبیل خود علاقه مند هستید، استفاده از سوخت های نامناسب و به خصوص بنزین های ناشناخته را كاملاً به دست فراموشی بسپارید، ولو اینكه ارزان قیمت باشند.

این مطلب را دیده اید؟

آیا کارت سوخت برمی‌گردد ؟

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: سامانه کارت هوشمند در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *