خانه / تخصصی / سیستم‌های کمک پارک در خودروها

سیستم‌های کمک پارک در خودروها

حوزه دیگر آسودگی رانندگی است که معطوف به تعبیه سیستم‌هایی در خودرو است که بتوانند بخشی از وظایف اصلی راننده را بر عهده بگیرند. از میان این فناوری‌ها، سیستم کمک پارک در حوزه راحتی سرنشینان مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله قابلیت‌های این سیستم، کمک به پارک خودرو با نصب دوربین در جلو و عقب خودرو، پارک موازی و عمودی نیمه خودکار و تمام خودکار، تشخیص جای پارک مناسب و موارد متعدد دیگر است. طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۱۸قریب به ۸۸% از خودروهای تولید شده در بازار انگلستان مجهز به سطح بالایی از این سیستم ها خواهند بود. بازار سایر کشورها مانند چین با اندکی تاخیر وضعیت مشابهی دارند.

 

 سیستم کمک پارک عقب (Backing Aid)

زیرساخت‌های این سیستم در حال حاضر در خودروها موجود است. این سیستم از ترکیب دوربین دید عقب و مانیتور درون خودرو بهره می‌برد. نکته اینجاست که می‌توان با توسعه نرم افزار بر مبنای پردازش تصاویر و تلفیق داده‌های سنسوری اطلاعاتی درباره اشیا موجود در عقب خودرو، راهنمایی لازم برای مسیر پارک خودرو را به راننده ارائه کرد.

سیستم کمک پارک جلو به صورت فراصوتی

این سیستم از سنسورهایی مشابه سنسور دنده عقب استفاده کرده که در محل سپر جلوی خودرو دو عدد یا در خودروی بزرگتر در نسخه تمام امکانات چهار عدد نصب می‌شود.

 سیستم کمک پارک جلو به صورت تصویری و فراصوتی

در زمانی که به دلایل ایمنی، دوربینی در جلوی خودرو برای اجرای قابلیت‌هایی مانند اخطار تعویض خط نصب شود. تصویر این دوربین در نمایشگر درون خودرو نمایش داده می‌شود که می‌تواند اطلاعاتی را به افزونه به تصویر اضافه کند که راننده را راهنمایی کند.

 

سیستم پارک نیمه خودکار تنها فرمان دهی (Semi automated parking-steering only)

این قابلیت در خودروهای مجهز به سیستم فرمان برقی قابل اجراست. عملکرد آن به این صورت است که مسیر مناسب برای پارک خودرو با استفاده از پردازش داده‌های سنسورهای فراصوتی استخراج شده و راننده تنها مسئولیت گاز و ترمز را داراست. البته این سیستم می‌تواند داده‌های پردازش شده دوربین عقب را نیز در برنامه‌ریزی حرکت خود لحاظ کند.

 

سیستم شناسایی محل مناسب پارک خودرو

این سیستم می‌تواند به درخواست راننده و یا با حرکت خودرو با سرعتی کمتر از یک میزان از پیش تعیین شده فعال شده و با استفاده از دو عدد از سنسورهای فراصوتی برد بلند نصب شده در یک سمت و با استفاده از اطلاعات سنسورهای خودرو، فضای مناسب برای پارک را انتخاب کند و مقدمات را برای اجرای سایر الگوریتم‌ها فراهم کند.

سیستم پارک تمام خودکار

این سیستم تمام مراحل پارک خودرو و دستور دادن به گاز، ترمز و فرمان را بر عهده می‌گیرد ولی همچنان نیازمند حضور راننده به عنوان ناظر و پایشگر مسیر می‌باشد. حالت ساده‌تر شده این سیستم، سیستم پارک نیمه خودکار (Semi automated parking-steering only) می‌باشد. که ترتیب زمانی اجرای آنها نیز به همین صورت است.

 

سیستم کمک به مانورهای کم سرعت

این سیستم با نام Maneuvering Assist نیز خوانده می‌شود. این سیستم وظیفه هدایت راننده را در طی مانورهای کم سرعت بر عهده دارد. در ساده‌ترین حالت خود اخطار صادر خواهد کرد و در حالات پیچیده‌تر کنترل خودرو را بر عهده خواهد گرفت. این سیستم در محیط‌های شلوغ و پر پیچ و خم مانند ورودی پارکینگ آپارتمان‌ها و پارکینگ‌های عمومی و سایر نقاط مشابه بسیار موثر خواهد بود.

 سیستم کمک به خروج از پارک

سیستم‌های کمک پارک عموما متمرکز بر ورود به فضای پارک هستند در صورتی که در فضاهای باریک و محیط‌های شهری خروج از پارکینگ عملیاتی پیچیده‌تر از ورود به آن است. این سیستم بر مبنای مفهوم سیستم کمک به مانورهای کم سرعت استخراج خواهد شد و وظیفه خروج خودرو از پارک را بر عهده خواهد داشت. تمامی سنسورهای مورد استفاده در سایر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت امکان مسیر ورود خودرو به پارک نیز ذخیره خواهد شد.

این مطلب را دیده اید؟

آمارهای معاینه فنی | رتبه اول نیسان در آلایندگی و پراید در انحراف فرمان

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران با اشاره به افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی، گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *