خانه / بازار ایران / افزایش توانمندی و به نقطه اوج رسیدن فراری
ferrari

افزایش توانمندی و به نقطه اوج رسیدن فراری

كیت آیرودینامیكی از جنس الیاف كربن، افزایش قدرت پیشرانه، تقویت صدای اگزوز و رینگ های فورج كاری شده، چهار ركن اصلی برنامه تیونینگ اختصاصی نوویتك روسو برای مدل جدید فراری ۴۵۸ Speciale را تشكیل می دهند. البته طراحان این تیونر، از همان ابتدا با چالشی جدی در مورد آیرودینامیك هوشمند فراری نامبرده مواجه بودند، زیرا باید اجزایی را طراحی و تولید می كردند كه در عین سبكی و مقاوم بودن ، مناسب ساختار سبك وزن اسب مسابقه ای اصیل مارانللو نیز باشند. به همین دلیل، از الیاف كربن برای این كار استفاده شد.

اولین اجزای متعلق به كیت آیرودینامیكی نوویتك روسو، اسپویلر و تیغه جلو هستند كه تركیب آنها با سپر استاندارد اتومبیل، نه تنها باعث بهبود نمای ظاهری مدل مورد بحث می شود، بلكه نیروی منفی بالا برنده در محور جلو را به حداقل می رساند كه حاصل آن در افزایش پایداری خودرو در سرعت های بالا، به خوبی مشاهده می شود. به علاوه، بادگیرهای طراحی شده برای ورودی هوای مركزی در سپر جلو و در صندوق بار، چهره یك اتومبیل مسابقه ای واقعی را به نمایش می گذارند. بخش پایانی كار در قسمت جلو نیز به قاب كربنی آینه های جانبی و ۳ گوشه در اختصاص داده شده است.

برای هر چه جذاب تر شدن نمای جانبی سوپر اسپرت فراری، از صفحات كف و زیر ركاب های جانبی نوویتك روسو، همراه با روكش كربنی آبشش مانند در انتهای پنجره های كناری استفاده به عمل آمده است. همچنین، به منظور كاهش نیروی منفی بالابرنده در محور عقب و دستیابی به تعادل آیرودینامیكی بهینه، طراحان نوویتك روسو با طراحی بال و دیفیوزر كربنی عقب كه بخش مركزی آن مثل مدل پایه به صورت برقی قابل تنظیم بوده، نمای عقب ۴۵۸ Speciale را تا حد زیادی دگرگون كرده اند.

بادگیرهای مخصوص برای ورودی های هوا در دو گوشه راست و چپ، بخش دیگری از مفهوم نوآورانه نوویتك روسو جهت بهبود راندمان آیرودینامیكی این مدل محسوب می شوند. این قطعات نه تنها وظیفه تأمین هوای تازه مورد نیاز پیشرانه و روغن سرد كن ها را بر عهده دارند، بلكه با توجه به طراحی خاصشان، جریان باد را مستقیماً به سمت بال عقب هدایت می كنند.

از این گذشته ،‌ برای تكمیل چهره مسابقه ای تمام عیار اتومبیل فراری، از هواكش های توری بین چراغ های عقب و زیر چراغ های مه شكن استفاده به عمل آمده كه همراه با سقف و كاپوت جلو، همگی از الیاف كربن ساخته شده اند. طراحان نوویتك روسو، همچنین برای هماهنگی هرچه بیشتر با اجزای كربنی بدنه، تجهیزات سفارشی متعددی را در نظر گرفته اند كه از مهم ترین آنها می توان به چراغ های عقب با روكش فیبر كربن، چراغ های راهنمای جانبی و چراغ ترمز كمكی LED اشاره كرد كه مجموعه آنها به رنگ مشكی عرضه می شود.

هر دو محور جلو و عقب فراری ۴۵۸ اسپشیال نوویتك روسو، به رینگ های فورج كاری شده NF4 به قطر ۲۱ اینچ مجهز شده و برای ایجاد بهترین تركیب ممكن، دور آنها تایرهای پیرلی P-Zero به ابعاد ۳۰/۲۵۵ و ۲۵/۳۲۵ میلی متر، با كد سرعت ZR قرار گرفته اند.

همچنین به كمك سیستم تعلیق هیدرولیكی ابداعی این تیونر، محور جلوی اتومبیل با فشار یك دكمه از داخل اتاق به میزان ۴۰ میلی متر بالا آمده و عبور از روی دست اندازهای خیابان یا ورودی پاركینگ ها را آسان می كند.

در مرحله بعدی، متخصصین نوویتك روسو به سراغ پیشرانه اتومبیل رفته تا با استفاده از كیت های گوناگون، به افزایش قدرت آن بپردازند. با این تفاسیر، توان خروجی پیشرانه ۸ سیلندر ۵/۴ لیتری فراری ، در بهترین حالت به ۶۳۶ اسب بخار (در ۹۲۵۰ دور بر دقیقه) با حداكثر گشتاور ۵۷۲ نیوتن متر (در ۵۵۵۰ دور بر دقیقه) افزایش خواهد یافت.

این تغییرات، حاصل برنامه ریزی مجدد دو فرآیند تزریق و احتراق سوخت بوده و با اندكی افزایش در محدوده مجاز سرعت دورانی پیشرانه، حداكثر سرعت اتومبیل نیز به بیش از ۳۳۰ كیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.

در كنار افزایش قدرت، استفاده از سیستم اگزوز روزآمد نوویتك روسو نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده، سیستم مذكور از دو منیفولد پر قدرت ، مبدل های كاتالیزی اسپرت و یك منبع عقب تشكیل شده و مدیریت صدای الكترونیكی ، جزء تجهیزات سفارشی آن است.

سیستم اگزوز نوویتك روسو با دو خروجی بزرگ به قطر ۱۰۰ میلی متر و با روكشی به رنگ مشكی مات عرضه می شود،‌ همچنین تمام اجزای آن از آلیاژ اینكونل كه همان ماده مورد استفاده در سیستم اگزوز اتومبیل های فرمولاوان بوده ساخته شده اند در نتیجه وزن این سامانه در مقایسه با نمونه استاندارد، حدود ۷ كیوگرم كاهش یافته است. فضای داخلی نیز با تركیب چرم و آلكانتارا در رنگ های متنوع قابل تزئین است.

 

برگرفته شده از مجله ماشین های ۲۰۱۴ صفحه ۱۸

این مطلب را دیده اید؟

آیا کارت سوخت برمی‌گردد ؟

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: سامانه کارت هوشمند در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *